fbpx

For at forblive raske, bør vi tage os af vores kroppe. Derfor skal vi behandle vores kroppe med respekt og være forsigtige med, hvad vi putter i dem. Det vil sige, at du bør følge en sund kost og en aktiv livsstil.

Det er ligegyldigt, om dit mål er at tabe dig, tage på i vægt eller blot at holde din vægt stabilt, bør du være sikker på, at det du putter i din krop, er sundt for dig.

hurtigt-slankekur

Så når du vælger en slankekur, bør du vælge den, der matcher din livsstil og fører til langsigtet succes, eller for at sige det på en anden måde, bør du vælge den metode til slankekur, der virker for dig. F.eks. kan nogle diæter virke perfekt for dine venner, men det betyder ikke nødvendigvis at de vil passe til dig.

Generelt set, kan du tabe op til 0,5-2kg om ugen, hvis du følger en afbalanceret kost for at tabe vægt, selvom resultatet er afhængigt af din vægt. Som du sikkert ved, vil du tabe dig hurtigere, jo flere kilo du ønsker at tabe, når du starter en diæt. Hvis du kun ønsker at tabe et par kilo, kan det være en længere proces.

Når du vælger en slankekur eller et vægt-management program er det vigtigt at stille dig selv disse spørgsmål:

  • Hvad er dit mål? At tabe dig/tage på eller at holde din vægt
  • Hvor mange kilo
  • Hvor længe vil du følge diætens
  • Hvor begrænset er madudvalget
  • Hvor aktiv har du tænkt dig at være

Hvis du ønsker at tabe mere en 7-10kg, bør du kontakte en ekspert. Hvis du har nogle sundhedsmæssige problemer, er det også nødvendigt at rådføre sig med en læge. Husk, du er den eneste, der kan tage sig af din krop, så du er nødt til at være bevidst om dine beslutninger.

Hvis du planlægger at gå på en hurtigt slankekur og at følge en måltidsplan med lavt kalorieindhold, bør du helt sikker konsultere en læge, før du starter med slankekur processen.

Nyt i diætverdenen

Ligesom med mode, ændrer tendenserne i slankekure sig med tiden, da videnskaben gør nye opdagelser, hvilket fører til forslag, til hvordan du kunne forbedre dit helbred.

I løbet af de sidste par år, har diætverdenen ændret sin retning. For ikke så længe siden, fik vi at vide, at fedt var vores fjende og at vi bør spise mad med lavt fedtindhold, for at leve sundt.

Da fedtfattige produkter blev introduceret til markedet, blev de fyldt med kulhydrater, såsom sukker og stivelse, for at opretholde smagen.

Generelt set bruger vores kroppe kulhydrater til at producere energi. Hvis du pludselig føler dig energisk efter at have spist en chokoladebar, kan du altså være rimelig sikker på, at det skyldes kulhydraterne.

Men selv om kulhydrater er nemme at omdanne til energi, bliver alle de kulhydrater der anvendes til energi meget hurtigt omdannet til fedt, hvilket kan øge din vægt.

keto

Så hvis du kan lide kulhydrater – er du nød til at føre en aktiv livsstil for at opretholde din vægt.

Og så skete gennembruddet. Det blev opdaget, at kulhydrater ikke er en god energikilde, da alle de ubrugte kulhydrater bliver omdannet til ekstra vægt.

Derfor tog kosteksperter endnu et kig på slankekure og hvad der kunne være den perfekte kilde til energi. Svaret er overraskende: Fedt.

Nuværende diæter anbefaler at du reducerer dit kulhydratsindtag til et minimun og at du spiser meget fedt. Når du reducerer dit indtag af kulhydrate, går din krop ind i en tilstand kaldet ketosis.

Ketosis er en proces, hvor din krop begynder at producere ketoner. Ketoner er de molekyler, der bryder fedtcellerne og omdanner dem til energi. Så du vil kunne gøre din krop til en vægtbrændende maskine, ved at eliminere kulhydrater fra din kost og ved primært at spise kød og grøntsager. Og denne fedtforbrædningsmaskine fungerer 24/7, selv når du hviler eller sover.

slankekur

Du kan lære mere om ketose og keto-diæter her.  

Hurtige slankekure – er de sikre?

Mange associerer hurtige slankekure med hurtig og effektiv vægttab, hvor du taber 5-10 kg inden for få uger.

Selvom det lyder fristende, kan hurtigvirkende diæter føre til alvorlige sundhedsmæssige problemer.

Derfor bør du overveje andre muligheder end at sulte dig selv, hvis du ønsker at tabe dig, da det kan skade din sundhed.

Angående hurtigvirkende slankekure, vil jeg gerne introducere dig til en anden type diæt, kaldet en hurtigt slankekur.

Denne slankekur er baseret på flere principper og har mange forskellige versioner. Generelt set er ideen bag denne type diæt at spise normalt en del af ugen eller dagen, hvorefter du giver din krop en pause hvor du ikke spiser noget. Tidspunktet hvor du ikke spiser kaldes, faste eller intermitterende faste. Det er altså historien bag diætens navn. Her er de mest populære slankekursmuligheder, for ekstra klarhed:

  • 5: 2  hurtigt slankekur
  • 16: 8 hurtigt slankekur

5: 2 versionen af den hurtige slankekur

5 og 2 i titlen referer til antallet af dage i en uge. Når du vælger denne version, vil du spise normalt i 5 dage om ugen og faste i 2 dage om ugen.

Denne form af faste er meget fleksibel, da de 2 dages faste kan gøres på ethvert tidspunkt i ugen. For eksempel kan du spise noget 2 dage i træk, f.eks. i løbet af weekenden, eller du kan give dit fordøjelsessytem en pause, f.eks. på en mandag og torsdag.

Denne version af en hurtigt slankekur er storslået, da du ikke putter din krop i fare og det at have fastende dag en gang i mellem i et stykke tid er en god ting for din krop, da det giver dit fordøjelsessystem en pause.

16: 8 versionen af den hurtige slankekur

Hvis det ikke er muligt for dig at holde op med at spise i en dag eller to, kan du vælge 16: 8 versionen af den hurtige diæt. I dette tilfælde refererer det til 16 og 8 timer inden for en dag. Det betyder, at du faster i 16 timer og spiser i 8 timer om dagen.

At first it sounds scary and that you have very little time to eat, however – it’s quite the opposite. For example, let’s say you sleep for 8 hours a day, so 16-8=8 and means that you have 8 hours of not eating while you’re awake.

Du kan altså vælge ikke at spise morganmad og at spise forkost som dit første måltid. Lad os sige at du spiser klokken 12. Hvis du starter med at spise klokken 12, bør du holde op med at spise klokken 20. Dette giver dig tid til både frokost og aftensmad.

Eller hvis du foretrækker at spise om morgenen, kan du spise en tidelig frokost klokken 9 – 10 om morgenen, så du har tid til tidelig aftensmad klokken 17 – 18 om aftenen. Nemt, ikke?

I nogle tilfælde, gennemfører folk også hurtige slankekure, hvis deres diæt holder op med at virke – vægttabsprocessen bliver langsommere, så hvis du har svært ved at tabe de sidste par kilo kan en hurtigvirkende diæt være svaret.

Effektiv slankekur, baseret på din livsstil

Når du leder efter effektive slankekure, bør du nøje evaluere din livsstil og sætte nogle gode mål.

Der er mange diæter du kan vælge imellem, for at matche den livsstil du fører. Hvis du ikke er en fan af motion, ville en keto-diæt, også kendt som LCHF eller ”Low Carb High Fat”-diæten være en af de bedste muligheder .

slankekur

Som nævnt før, vil du ved at tage denne slankekur reducere dit indtag af kulhydrater til et minimum, hvorefter din krop begynder at danne ketoner – kraftfulde molekyler, der nedbryder fedtmolekyler i din krop og gør dem til energi, som du bruger til dine daglige aktiviteter. På denne måde omdanner du din krop til en fedtforbrændende maskine der virker 24/7.

Så hvis du ikke nyder at træne, eller ikke har tid til det, kan en keto-diæt være dit mest effektive valg, der bringer dig reelle resultater.

Hvis du er en aktiv person, der ofte går på ekstrem træning, vil en nul-kulhydrat slankekur sandsynligvis ikke virke for dig.

Når du motionerer, især ved intens træning, har du brug for en masse energi. Derfor kunne det føre til uønskede resultater, hvis du eliminerer kulhydrater fra din mad.

Mange mennesker vælger at gå på diæter, især de ekstreme, for at passe ind i samfundets foreslåede standard. Det er forkert. Den eneste person, der kan bestemme hvorrdan din krop bør se ud, er dig. Du bør kun lede efter en slankekur der virker for dig, når du elsker din krop og ønsker  at tabe vægt at blive sundere.

Når du gør det bør du huske at tage billeder af dine fremskridt. At være på diæt i lang tid kan være frustrerende, men at have motivationen til at forsætte er det, der holder folk i gang. Den bedste måde at opnå dette på er ved at tage billeder af dine fremskridt. Du vil kunne se, hvordan din krop forandrer sig og du vil kunne fejre dine sejre.

Husk at elske dig selv først, accepter din krop som den er og husk at fejre dine sejre, for at holde dig motiveret. Hvis du går til det med den rigtige indstilling kan du opnå hvad end du drømmer om, uanset om det er en sund og slank krop, eller at starte din egen virksomhed.

Hvis du fører en sund livsstil og dit mål er at bygge muskler og styrker, bør du gå efter en proteinbaseret slankekur. Proteinholdige fødevarer vil også hjhælpe dig med at erstatte eksisterende kg af fedt med muskelmasse.

For at vælge en effektiv slankekurs-metode bør du vælge en, der afspejler din livsstil.

Slankekur der virker

Slankekure, der virker kommer i to typer: kortsigtet og langtsigtet. Selvfølgelig vil du også tabe dig, hvis du ikke spiser noget i flere uger, men det vil ikke holde i det lange løb. Sådanne slankekurer fører ikke nødvendigvis kun til hurtigt vægttab, men kan også skade din krop og sundhed. Det er altså bedre at undgå enhver form for ekstrem slankekur, da det kan ende dårligt.

Men hvis du leder efter en slankekur, der virker på langt sigt, bør du først acceptere at det vil tage tid og at mirakler ikke sker natten over. Hvis du ønsker at nå dit vægttabs-mål, er du nød til at have den rette mentalitet.

Men en af de vigtiste ting ved slankekure er, at elske din krop og at acceptere den som den er. Desuden bør du kun gå på slankekur for din egen skyld, ikke andres.

Slankekur og vægtstyring
4 (80%) 1 vote

BEGRÆNSET TID TILBUD

FÅ EN SLANKERE KROP HURTIGT

VED AT OMDANNE FEDT TIL ENERGI

keto

bestil-nu